Hva har skjedd med leiebilprisene i USA?

I fjor vår, da flyselskapene kansellerte ruter og nesten ingen reiste, fikk leiebilselskapene avbestillinger i et enormt omfang. Bilene hopet seg opp, og for mange leiebilstasjoner var det ikke fysisk plass til å parkere alle bilene på selskapets egne parkeringsplasser. Over lange perioder sto mer enn 700.000 leiebiler ledige. Et enormt tall. Normalt er de fleste bilene ute hos kunder, og kun en liten andel av bilflåten er til enhver tid innom stasjonene for vask og klargjøring, før de igjen skal ut til neste kunde. Nå var det nesten ingen som trengte leiebil.

De få kundene som booket bil, kunne i fjor vår velge og vrake i leiebiler, og prisene var helt nede i $5 dagen. Leiebiler var nesten gratis, og kundene kunne plukke på øverste hylle. Selskapene tapte store summer, og i et forsøk på å bedre cash flow´en ble biler solgt. Tilsammen over en halv million biler kvittet selskapene seg med, over 1/3 av leiebilflåten i USA. Hertz-selskapene alene solgte mer enn 200.000 biler. Det som var igjen av biler, ble lagret på tomme parkeringsplasser og på idrettsanlegg.


Gradvis tok etterspørselen seg opp og når vi så kom til våren 2021, begynte folk for alvor å reise igjen. Leiebilselskapene opplevde raskt at de hadde for få biler. Normalt ville det gå relativt greit å skaffe nye, men ikke i 2021. Mange av bilfabrikkene har store problemer med å levere nok biler. Alt fra midlertidig stengte fabrikker, krøll i logistikken, til en global mangel på computer chips, gjør at både leiebilselskaper og vanlige bilkunder opplever mangel på biler og lange leveringstider.


De første virkelige problemene oppsto ved spring break-ferien i mars og april 2021. Mange utleiestasjoner, bl.a. i Florida og på Hawaii, gikk helt tomme for biler. Selv kunder med reservasjon fikk ikke bil, og kundene ble frustrerte. Køene ved leiebilskrankene på flyplassene vokste og prisene på leiebiler gikk raskt himmelhøyt. $5 dagen var for lengst et tilbakelagt stadium, og nå så vi priser så høyt som $300 til $500 dagen, selv for småbiler. Kundene opplevde at den dyreste del av en weekend-tur hverken var flybillett eller hotell – det var leiebilen - hvis de i det hele tatt var så heldige å få bil.


Noen kunder ble kreative og leide U-Haul eller Penske moving trucks, varebiler som normalt brukes til å kjøre flyttelass. Mange måtte klare seg med taxi eller Uber eller rett og slett kansellere turen.


Det er fremdeles stor mangel på leiebiler over hele USA, og prisene er rekordhøye. Det forventes at leiebilselskapene etterhvert vil få bygget opp flåten igjen, og at prisene vil komme ned på et mer normalt nivå. Over natten skjer det ikke, da mangel på nye biler er noe som både leiebilselskaper og vanlige bilkjøpere vil oppleve en god stund fremover. Vi håper bare at leiebilparken vil være bygget opp når vi kommer så langt frem som til 2022, og rushet av internasjonalt reisende for alvor kommer.


Tekst og foto: Kjetil Sveistrup


533 views